Pomosty są nieodzownym elementem wielu akwenów wodnych. Dzięki nim możemy wypoczywać, wędkować i cumować łodzie. Obiekty służą w prywatnych przystaniach, a także w dużych marinach i ośrodkach komercyjnych nad wodą. Każda tego rodzaju konstrukcja jest jednak narażona na warunki atmosferyczne i wodne oraz na uszkodzenia i zużycie elementów. Dlatego bardzo ważna jest regularna konserwacja pomostów. Jakie są konsekwencje zaniedbania przeglądów technicznych pomostów? Sprawdź, dlaczego należy stale dbać o pomost i jak to się robi.
Znaczenie regularnych przeglądów pomostów
Dlaczego regularne przeglądy techniczne pomostów są istotne? Działania te są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników i trwałości konstrukcji. Dzięki przeglądom można zapewnić długowieczność pomostów i komfort użytkowania. Przeglądy techniczne pomostów umożliwiają wczesne wykrywanie usterek. Regularne inspekcje pozwalają na szybkie zidentyfikowanie problemów, takich jak korozja, pęknięcia, poluzowane elementy czy uszkodzenia konstrukcji, zanim staną się one poważnym zagrożeniem.
Okresowe konserwacje zapewniają bezpieczeństwo pomostów. Konstrukcje są narażone na różne czynniki, takie jak obciążenie, warunki atmosferyczne i naturalne zużycie materiałów. Regularne przeglądy pomagają wykrywać uszkodzenia i zapobiegać wypadkom. Przeciwdziałają także degradacji materiałów, jak drewno, metal i beton, z których najczęściej wykonany jest pomost pływający i tradycyjny. Wczesne wykrycie usterek pozwala także uniknąć kosztownych napraw lub konieczności wymiany całej konstrukcji. Drobne naprawy są tańsze niż kompleksowe remonty.
Przepisy budowlane i normy techniczne wymagają, aby była przeprowadzana okresowo inspekcja pomostu i ewentualny serwis. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować odpowiedzialnością prawną. Należy też wiedzieć, że nieszczelne lub uszkodzone pomosty mogą stanowić zagrożenie dla ekosystemu wodnego (np. poprzez przedostawanie się do wody substancji szkodliwych z farb, impregnatów czy rdzy). Tak więc, regularne serwisowanie pomostu pomaga też minimalizować negatywny wpływ na środowisko.
Najczęstsze usterki wykrywane podczas przeglądów pomostów
Uszkodzenia pomostów wynikają z ich narażenia na warunki atmosferyczne, obciążenia mechaniczne i naturalne procesy zużycia materiałów. Usterki konstrukcji nośnej mogą wynikać z korozji elementów stalowych, co osłabia wytrzymałość. Mogą pojawiać się też pęknięcia lub złamania drewnianych belek i słupów, wynikające z przeciążeń lub działania wilgoci. Zdarza się również degradacja betonu spowodowana mrozem, solą lub erozją. Częstym problemem jest także zniszczenia nawierzchni pomostu, czyli pęknięcia, spróchnienie lub deformacja desek.
Ponadto, poluzowane lub skorodowane śruby, wkręty i kotwy mogą powodować problemy z mocowaniami i połączeniami. Niekiedy zdarza się uszkodzenie podpór i fundamentów, a także zużycie elementów zabezpieczających. Pojawiają się też zanieczyszczenia i nagromadzenie materiałów organicznych, czyli glony, mech, porosty i liście, które czynią nawierzchnię śliską i niebezpieczną. Jakie elementy pomostu należy sprawdzać podczas przeglądów? Utrzymanie pomostu w dobrym stanie wymaga sprawdzania:
- konstrukcji nośnej i ramy,
- pływaków i kotwicy w przypadku pomostów pływających,
- nawierzchni pomostu,
- balustrad i poręczy,
- elementów zabezpieczających,
- połączeń i mocowań,
- fundamentów i stabilności konstrukcji,
- stanu środowiska wokół pomostu.
Jak często przeprowadzać przeglądy techniczne pomostów?
Przeglądy techniczne i serwis dużych konstrukcji powinien przeprowadzać zespół specjalistów, czyli np. producent pomostów pływających. Niektóre prace przy mniejszych pomostach, jak czyszczenie i zabezpieczanie środkiem antykorozyjnym można wykonywać we własnym zakresie. Częstotliwość przeglądów technicznych pomostów zależy od ich konstrukcji, materiałów, lokalizacji i intensywności użytkowania. Przeglądy bieżące (wizualne) warto wykonywać co najmniej raz na kwartał. Raz w roku trzeba wykonywać przeglądy okresowe (podstawowe). Przeglądy specjalistyczne (gruntowne) powinno się robić co 3–5 lat. Po ekstremalnych warunkach pogodowych trzeba też przeprowadzać przeglądy doraźne.