Pomosty przy akwenach wodnych muszą być odpowiednio skonstruowane i przystosowane do funkcji, jakie mają pełnić. Najczęściej służą do rekreacji i cumowania jachtów, łodzi wędkarskich czy rowerów wodnych. Pomost przeznaczony dla jednostek pływających musi być odpowiednio wyposażony, aby umożliwić bezpieczne cumowanie. Niezbędne do tego akcesoria do pomostów, jak odbojnice, muszą być odpowiednio dostosowane. Na co zwrócić uwagę przy wyborze odbojnic do pomostu? Wszystkiego dowiesz się w niniejszym artykule.
Do czego służą odbojnice pomostowe?
Amortyzacja uderzeń przy pomoście jest kluczowa dla bezpieczeństwa jednostek pływających i konstrukcji pomostu. Zapewniają to odbojnice pomostowe, czyli elementy zabezpieczające montowane w takich miejscach jak pomost pływający i tradycyjny, nabrzeże lub inna konstrukcja hydrotechniczna. Odbojnice służą jako ochrona pomostu oraz łodzi czy statków, jak i zabezpieczenie infrastruktury przed uszkodzeniami podczas cumowania lub manewrowania jednostek pływających.
Są one szeroko stosowane w portach, marinach, przystaniach i terminalach przeładunkowych. Ich rolą jest amortyzacja uderzeń, czyli absorbowanie energii kinetycznej łodzi, jachtu bądź statku, w celu zmniejszania ryzyka uszkodzeń. Dostępne są różne typy odbojnic, wykonywane ze specjalnych materiałów.
Rodzaje odbojnic do pomostów
Jakie są rodzaje odbojnic dostępnych na rynku? Występują w różnych typach, dostosowanych do specyfiki nabrzeża, rodzaju cumujących jednostek oraz warunków eksploatacyjnych. Wykonane są z różnych materiałów. Najpopularniejsze rodzaje odbojnic pomostowych to:
- odbojnice gumowe (fendery gumowe),
- odbojnice drewniane,
- odbojnice stalowe,
- odbojnice z tworzyw sztucznych i kompozytów,
- odbojnice pneumatyczne (fendery nadmuchiwane),
- odbojnice piankowe.
Najlepsze materiały na odbojnice pomostowe
Wybór najlepszego materiału na odbojnice pomostowe zależy od warunków eksploatacyjnych, rodzaju cumujących jednostek oraz intensywności użytkowania. Odbojnice mogą być wykonane z gumy, stali, kompozytów lub drewna, często z dodatkowym pokryciem ochronnym. Najpopularniejszym wyborem materiału jest guma, ponieważ skutecznie absorbuje energię uderzenia.
Odbojnice ze stali zapewniają najwyższą wytrzymałość mechaniczną. Mają formę stalowych rur wypełnionych betonem lub pianką. Tradycyjnym rozwiązaniem jest wybór elementów z drewna, które dobrze tłumi uderzenia, choć mniej skutecznie niż guma. Odbojnice piankowe, z tworzyw sztucznych i kompozytów to nowoczesne rozwiązania, które zapewniają odporność na wodę morską, brak potrzeby konserwacji oraz długą żywotność. Dobrym rozwiązaniem często okazuje się połączenie różnych materiałów, np. stalowa konstrukcja z gumowym lub kompozytowym wykończeniem.
Czynniki wpływające na wybór odbojnic do pomostu
Wybór odbojnic do pomostu zależy od intensywności użytkowania i rodzaju obsługiwanych jednostek oraz od czynników technicznych, eksploatacyjnych, środowiskowych i budżetowych. Kluczowe aspekty, które należy wziąć pod uwagę to:
- rodzaj i wielkość cumujących jednostek,
- poziom absorpcji energii i siły reakcji,
- warunki środowiskowe,
- intensywność użytkowania,
- konstrukcja pomostu lub nabrzeża,
- koszty inwestycyjne i eksploatacyjne.
Do małych marin i przystani jachtowych stosuje się głównie odbojnice z drewna i poliuretanu. Do intensywnie eksploatowanych pomostów przeznaczone są fendery gumowe lub odbojnice stalowe z powłoką antykorozyjną. W portach przemysłowych i nabrzeżach przeładunkowych dobrze sprawdza się guma, stal lub kompozyty. Do ochrony dużych statków służą też fendery pneumatyczne i piankowe.
Montaż odbojnic na pomoście
Czy montaż odbojnic na pomoście jest skomplikowany? Musi być dostosowany do materiału i wielkości pomostu oraz rodzaju odbojnic. Stabilność mocowania i prawidłowa wysokość są kluczowe dla skutecznej ochrony. Praca wymaga przygotowania i wyboru odpowiednich odbojnic. Następne kroki to wyznaczenie punktów montażowych i mocowanie elementów do pomostu za pomocą śrub kotwiących, wkrętów lub specjalnych uchwytów. Po wszystkim można wykonać test instalacji. Całość prac powinna wykonać wyspecjalizowana ekipa, czyli np. producent pomostów pływających.